"אם אדריכלות היא אמנות, עיצוב מטבח הוא האמנות השימושית ביותר." ריקי גרוזמן ומיכל גלובן  - צמד אדריכליות צעירות בעלות ניסיון רב שנים בתחום האדריכלות ועיצוב פנים -  נותנות את התרגום המעשי למימוש חלום המטבח האידיאלי.

"הדרך לליבו של האדם עוברת דרך הקיבה" – אומרת תובנת חיים עתיקה, המדלגת על ראשית הדרך ... המטבח.
המטבח הדתי של שנות  האלפיים יצר מערכת כללים מחודשת. היא אמורה לענות על ההיבטים האסתטיים והעיצוביים, מעבר לדרישות הפרקטיות והטכניות הייחודיות לו. הווי החיים החרדי זקוק למענה תכנוני שיהלום את צרכיו האינדבדואליים.
המטבח נחשב לחדר הדומיננטי  והמרכזי ביותר בבית. ככזה הוא זקוק לתכנון מקדים שינצל כל זווית ופינה לנוחיות המשתמש. תכנון מקדים יספק תנאים אופטימאליים ויממש את הפוטנציאל המקסימלי של המקום, אך לא על חשבון האסטטיקה והנוחות.

מקומות ומיקומים
זווית הראיה הראשונית לגבי עיצוב בכלל ,ותכנון מטבחים בפרט מושפעת מהיותנו נשים. ההיבט הפרקטי-שימושי חשוב לנו לא פחות מהיופי והמראה.הקו המנחה הוא אפשרות גישה זמינה לכל פינה במטבח.
חברות מטבחים מובילות עורכות מחקרים מדעיים רבים שמטרתם לתת מענה לצרכים הארגונומיים (הנדסת אנוש) של המטבח. השימוש במסקנות מחקרים אלו מסייע לאדריכל בתכנון מטבח ידידותי למשתמש:

מכירים את ריטואל הסיר המסתתר מאחורי המחבתות הזניחות במעמקי הארון? השימוש במגירות במקום דלתות בחלק התחתון של המטבח ימנע מאיתנו את הצורך לפתח כישורים לולייניים כדי להגיע לחלק הפנימי של המדף.יתרונן של המגירות על הדלתות הוא בגישה החופשית הקלה והגמישה המציעה בשליפה את כל תכולת הארון ומאפשרת ניצול מקסימאלי וחלוקה פנימית נכונה..
על מנת לאפשר גישה נוחה לכל חפץ רצוי להשתמש במגירות רחבות ועמוקות, בעלות שליפה מלאה.  פתיחה זו תאפשר את פריסת כל תכולת המגירה מול העיניים, בלי להשאיר את החלק האחורי של המגירה חבוי מתחת למגירה שמעליה. ההתקדמות הטכנולוגית הרבה מספקת חמרים חזקים מאד בעלי משקל נמוך שבעזרתם מיצרים מסילות המסוגלות לשאת משקל רב מבלי לאבד את קלות נסיעתן.  
אלמנט נוסף שמאפשר גישה נוחה הוא השימוש ב"ארונות בינים"  הממוקמים בין השיש לארונות העליונים. הוא מזמן את כל מה שצריך בהישג יד בזמן העבודה במטבח כדוגמת: תבלינים,רטבים,אבקות מרק,מזון תינוקות,וכו'.
גובה הארונות העליונים חייב להתאים לגובהם של המשתמשים. אין טעם בארונות גבוהים מדי שצריך לטפס על כסא על מנת לחלץ מהם צלחת, כמו שארונות נמוכים מדי יגבילו את הגישה לחלק האחורי של משטח העבודה. מילת המפתח היא "איזון".

     
כמות החפצים המאוחסנים במטבח, ובמיוחד במטבח הדתי, היא עצומה. אחד האתגרים היותר קשים לאדריכל הוא היכולת לנצל באופן מקסימאלי כל סנטימטר במטבח – ממש כמו משחק בקובייה הונגרית".

ניתן לנצל את מלוא גובהה של המגירה מבלי להשאיר חלל מבוזבז בחלקה העליון, באמצעות מגירה בתוך מגירה. אפשרות זו מנצלת את מלוא עומק המגירות בלי להעמיס יותר מדי על חזית הארונות.
כולנו מכירים את המסד – בסיס הארון ,או כפי שהוא נקרא בפי הנגרים – "צוקל".כדי לנצל את מקסימום נפח הארון, יכול הצוקל לשמש כמגירת אכסון למגשים,תבניות ,גלילי ניילון וכו', ולהקל על זמינות חפצים אלו.
דרך נוספת לניצול מקום היא תכנון ארונות עליונים לכל הגובה. כדי להימנע מיצירת מראה של "חדר ארונות" קיימים מספר פתרונות מומלצים.למשל שימוש בחומרים שונים כדוגמת  דלתות זכוכית חלבית מעל דלתות פורמייקה, ובמפלסים שונים השוברים את העומס ומאווררים את המראה.

מושא הבעיה בעיצוב המטבח הוא הארון הפינתי. הפתרונות המקובלים בשוק הם בדרך כלל  יקרים מאד ולא מנצלים היטב את שטח הפינה. כך שבאופן מעשי שטח האחסון קטן ממחצית נפח הארון. דוגמא לפיתרון היא יצירת פתח עליון בשיש שיאפשר גישה לכל חלל הארון הפינתי, בלי לאבד משטח האחסון של המגירות מ-2 צידי הפינה.

ישנם פטנטים שונים לניצול מקום כדוגמת: שולחן מודולארי מתקפל, מסתור למגבות נשלפות בתוך מסגרת העץ הדקורטיבית,ועוד רבים אחרים.המקרר,בשל גדלו והמאסיביות שלו נחשב למכשיר החשמלי הבעייתי ביותר במטבח והקשה ביותר להעלמה.דרך מענינת להסתרתו היא קיר גבס מרשים מול הכניסה לבית , שבחזיתו תמונה יפהפייה, מצידו האחד נישות לכלי כסף ומצידו האחר נמצא המקרר.  

 אויר ואוירה
"עיצוב יוצר אוירה" כשאנחנו נכנסים למקום לא מוכר, עוד לפני שהספקנו להתרשם מהסובב אנו נושמים את התחושות. לכל בית יש את האנרגיות התת הכרתיות היוצרות אוירה ייחודית ואופיינית למתגוררים במקום. בעין בלתי מקצועית לא ניתן להצביע בוודאות על גורם כלשהוא, ברוב המקרים גם נתקשה להסביר אפילו לעצמנו מה מפריע או מלהיב במקום כזה או אחר. בשל כך עיצוב אווירה הוא אחד מהכלים הבולטים לבחינת רמתו המקצועית של האדריכל. שימוש נכון בפונקציות השונות יכול ליצור ולשדר כל אווירה רצויה.
הקונוטציה הראשונית של מטבחהינה תחושת נעימות , רגועה, ומזמינה עם נוסטלגיה אימהית מפנקת..
אוירה נבנית ממכלול שלם של פרטים היוצרים הרמוניה והשלמה, יצירת אוירה דומה לבישול כדוגמת השף הלוקח מצרכים מוכרים וזמינים, ובעזרת שילובים ומינונים מדויקים הופך אותם למאכלי גורמה משובחים. באותה המתכונת שימוש  באלמנטים הנכונים יוצר את האווירה המתבקשת..

הצבע הוא מרכיב דומיננטי ביצירת אווירה נכונה. לא כל מה שאופנתי ומקובל, בהכרח גם מתאים לאווירה שברצוננו להשרות. צבעים עזים או שילוב של צבעים מנוגדים מידי, ולפעמים להיפך –קרובים מידי, יגרמו לנו תחושת עצבנות וקופצניות שיבריחו אותנו מהמטבח.לעומת זאת צבעים רגועים ,הרמוניים יוצרים מראה מכובד ותחושה כמו בסלון.

גורם חשוב נוסף הוא התאורה שצריכה להתאים לתנאי העבודה ה"מטבחיים".
חשיכה או אפלולית גורמים לעייפות ועצבנות, ולעומת זה אור בוהק וממוקד גורם לסנוור ולאי נוחות.(איזון – כבר אמרנו?)
אף פעם לא נתייחס למטבח כאל יחידה אחת. תאורת משטח העבודה לעולם לא תהיה זהה לתאורת שולחן האוכל או לתאורת החדר הכללית. תאורה נכונה אמורה לספק הרבה אור אבל בתפזורת נכונה, בגוון הנכון ובמקומות הנכונים.

תכנון נכון של מטבח יוצר גם תחושת ניקיון.קוים ישרים, פרופורציות מושלמות, הימנעות מאלמנטים ש"קופצים לעין",כמו ידיות ואביזרים גלויים יתרמו לקבלת מראה חלק ונקי, לא "מטבחי" ויתנו לנו הרגשה שכיף לבלות במטבח הזה גם זמן רב. פיתרון מוכר להסתרת מכשירי החשמל הוא מעבר למכשירים אינטגרליים בעלי חזית זהה לחזית הארונות.
גורם נוסף התורם לאוירה נוחה הוא יצירת תחושת מרחב.מקום שמשדר צפיפות ועומס (גם אם במציאות זה לא כך) יגרום לנו להרגיש שאנו נתקלים כל הזמן בחפצים ובפינות.

ישנן מספר דרכים להעניק למטבח תחושת קלילות. דרך אחת נוגעת לדיון בדבר "מטבח פתוח או סגור".
מטבח שאינו סגור לחלוטין על ידי קירות, אלא מופרד מחדר המגורים או מבואת הכניסה באמצעות דלפק בלבד משרה תחושת אווריריות ומרחב פתוח. את הדלפק ניתן לנצל למטרות נוספות כדוגמת  ארוחות קלות מצידו האחד ומבואת כניסה מעניינת לדירה מצידו השני. יתרון נוסף לסידור זה הוא העתקת פינת האוכל היומיומית המשמשת לארוחות משפחתיות אל מחוץ למטבח ובכך הוצאנו מן המטבח את אחד ממחוללי הצפיפות הגדולים.
גם אם לא תמיד ניתן לבצע זאת, חשוב למקם את פינת האוכל כך שלא תהווה מכשול בעת התפקוד השוטף ובכל מקרה יש לשקול בכובד ראש את מיקומה ביחס לחלל המטבח.

"לבחירת חמרי הגמר במטבח יש חשיבות עליונה.למעשה, יש לחמרים תפקיד כפול: במישור האסתטי- תרומתם הגבוהה ליצירת אוירה, ובמישור הפרקטי- עמידות וקלות תחזוקה."
"חשוב מאד לדעת שיוקרה לא נמדדת דווקא ביוקר החמרים. גם בתקציב נמוך אפשר להגיע לתוצאות מרשימות ביותר, שיתאימו לכיסו של כל לקוח.

ישנם חמרים שמשדרים קרירות היי-טקית כמו: נירוסטה,זכוכית. חמרים אחרים משדרים חמימות כמו:עץ,צבעים חמים. ישנם חמרים שמשדרים יוקרה, אחרים משדרים פשטות, והחכמה היא למצוא את השילוב הנכון ביותר לאווירה המסוימת.
כמו בכל תחום גם בעיצוב מטבחים יש אופנות שמשתנות כל הזמן. החובה המקצועית היא לאתר את הסגנון המתאים לכל לקוח: עדכני,שמרני,וכו', ובעצם לכוון אותו לשילוב החמרים שהולם את סגנונו האישי מבלי לוותר על אותם עקרונות עיצוביים שהוזכרו.

לקינוח
תכנון מקצועי דומה מאד לבישול משובח.המתכון המושלם חייב לשלב בין שלשת המרכיבים הבאים:
חמרים - איכותיים,עמידים, ומתאימים לתקציב
טעמים – סגנון מותאם לסביבה ולאוירה הרצויה
וכשרות – מערכת חוקים וכללים שלתוכם יוצק המתכנן את כל היתר.

.
כל הזכויות שמורות RMSTUDIO